Starte CPAP-behandling for søvnapné

Hvis du har vært diagnostisert med søvnapné, er du kanskje bekymret for helsen eller for å starte CPAP-behandling. Prøv å la være å bekymre deg: Søvnapnébehandling er en viktig investering i helsen, og det finnes mye hjelp å få. La oss sette i gang!

Hva er fordelene med CPAP-behandling?

Fordelene med effektiv CPAP-behandling for søvnapné er blant annet bedre humør1, mer energi om dagen2 og en lavere risiko for ulykker3. Husk: For å oppleve fordelene bør du bruke CPAP-apparatet hver natt, i så mange timer som mulig4 

 

Hvordan fungerer CPAP-behandling?

CPAP er en effektiv behandling for obstruktiv søvnapné (OSA). Under CPAP-behandling bruker du en maske over nesen og/eller munnen. Mens du sover, leverer CPAP-apparatet en jevn strøm av trykkluft gjennom masken. Denne behandlingen holder de øvre luftveiene åpne og begrenser antallet apneer, hypopneer og oppvåkninger som ellers ville forstyrre søvnen. I stedet for CPAP-behandling kan du få skrevet ut APAP- eller BiPAP-behandling (bla nedover for mer informasjon). APAP og BiPAP fungerer på en lignende måte som CPAP, men strømmen av trykkluft er variabel i stedet for konstant.

 

Hvilken CPAP-maske bør jeg velge?  

Masken er en virkelig viktig del av CPAP-utstyr. Den må:  

Være behagelig

Slik at du liker å bruke den natt etter natt 

Ha god passform 

Slik at luft ikke lekker ut og reduserer kvaliteten på behandlingen 

Være stabil 

Slik at den ikke forskyver seg hvis du beveger deg i søvne 

Være enkel å sette på og ta av 

Særlig hvis du må stå opp ofte i løpet av natten 

Tilpasse til din livsstil  

Slik at du kan lese, bruke briller, prate eller kose med partneren din hvis du vil 

En maske som sitter dårlig, føles ubehagelig eller er upraktisk, kan gjøre behandlingen mindre effektiv og hindre deg i å oppleve fordelene med behandling. Ta deg tid til å finne riktig CPAP-maske for deg, og ikke vær redd for å be fastlege eller sykepleier om hjelp til å prøve ut forskjellige alternativer.

 

Hva gjør jeg hvis jeg sliter med å tilpasse meg CPAP-behandling?

Noen streve med å tilpasse seg CPAP-behandling. Det er en vesentlig livsstilsendring. Ta tiden til hjelp for å bli vant til behandlingen, og ikke gi opp. Regelmessig bruk av søvnapnébehandling hver natt kan være svært positivt for din helse og velferd.Her er våre forslag til hvordan opplevelsen kan bli litt enklere:  

 

Optimaliser opplevelsen: 

Oppdag hvordan du kan gjøre CPAP-behandlingen mer praktisk og mer «deg». Praktisk tilbehør, reiseløsninger og dessuten små ting som en annen type maskestropp kan utgjøre en forskjell.  

Besøk hjelpsiden vår:  

Hvis du sliter med et spesifikt problem, kan du jo besøke hjelpsidene våre for å se om du kan finne en løsning.   

 Be om hjelp:  

 Legen eller søvnterapeuten din kan kanskje justere apparatet eller masken, slik at de blir mer behagelige. Finn din lokale søvnklinikk. De vil sannsynligvis være glad for å bidra til at du justerer utstyret og får mest mulig ut av behandlingen.  

Spør om en søvnapnéskinne: 

Hvis CPAP rett og slett ikke er noe for deg, kan du be legen om en effektiv alternativ behandling som Narval-søvnapnéskinnen. Les mer om behandling med søvnapnéskinne her.

Søvnapnébehandlinger

Kontinuerlig positivt luftveistrykk (CPAP): en effektiv og vanlig brukt behandling for OSA. EN CPAP-maskin leverer en jevn strøm av trykkluft via en maske over nesen og/eller munnen for å hindre de øvre luftveiene i å stenges eller klappe sammen under søvn. Dette gjør det mulig å få søvn med begrensede apneer, hypopneer og oppvåkninger. CPAP-maskiner ha én trykkinnstilling som holder seg jevn gjennom hele natten. For å tilby større komfort har mange modeller en stigningsfunksjon som starter med en nedre trykkinnstilling og gradvis bygger seg opp til foreskrevet trykk. 

Automatisk positivt luftveistrykk (APAP): som CPAP, men APAP-maskiner varierer trykkinnstillingen for å gjenspeile endringer i pustingen. CPAP leverer en kontinuerlig strøm av luft ved jevnt trykk, men en APAP-maskin bruker algoritmer til automatisk å levere et trykknivå som er tilstrekkelig for dine behov der og da.  

 

Bilevel positivt luftveistrykk (BiPAP eller BPAP): som CPAP, men BiPAP-maskiner tilbyr forskjellige trykkinnstillinger blant annet for inn- og utpust. De doble innstillingene gjør det enklere for noen å puste helt ut og gjør dessuten BiPAP til et mer egnet valg for å behandle personer med visse medisinske tilstander. 

Søvnapnéskinner: apparater som kan brukes til å behandle mild eller moderat obstruktiv søvnapné samt snorking. Én populær type apparat, en søvnapnéskinne, fungerer ved å flytte underkjeven litt forover. Dette strammer bløtvevet og musklene i de øvre luftveiene, slik at de ikke blokkerer luftveiene mens du sover, og reduserer vibrasjonen som er en vanlig grunn til snorking. Søvnapnéskinner ligner en tannbeskyttelse brukt i idrett og blir individuelt tilpasset munnen av en tannlege. 

 

Referanser:
  1. McEvoy, R.D., et al., CPAP for Prevention of Cardiovascular Events in Obstructive Sleep Apnea. N Engl J Med, 2016. 375(10): p. 919-31.
  2. Wimms, A.J., et al., Continuous positive airway pressure versus standard care for the treatment of people with mild obstructive sleep apnoea (MERGE): a multicentre, randomised controlled trial. Lancet Respir Med, 2019.
  3. Findley L, Smith C, Hooper J, Dineen M, Suratt PM. Treatment with nasal CPAP decreases automobile accidents in patients with sleep apnea. Am J Respir Crit Care Med 2000;161: 857-9.

4. Weaver, T.E. and R.R. Grunstein, Adherence to continuous positive airway pressure therapy: the challenge to effective treatment. Proc Am Thorac Soc, 2008. 5(2): p. 173-8